2019. február 23., szombat



Hosszú kihagyás után...

Nagy szünet után, újra virtuális tollat ragadok, hogy bemutassam jelenleg folyó projektjeimet és megpróbáljak szabatos válaszokat adni, a 3-6 mm-es wargamek iránt érdeklődők kérdéseire.
Hol is kezdjem? 
Talán először is, röviden el kellene mondanom, milyen seregeken dolgozok manapság és, hogy miért.
Ha visszaolvastok a blogon, akkor láthatjátok, hogy eléggé sokrétű az érdeklődési köröm, mind rendszereket, mind méretarányokat, vagy akár korszakokat tekintve. Többször próbáltam már ésszerűsíteni is, de valljuk meg őszintén, akit egyszer ez a hobbi beszippantott, már nagyon nehezen tud logikus döntéseket hozni a beszerzések terén.
Nálam a rendszerezés a következők alapján halad(t):

  • kedvenc korszakok (ókor, napóleoni, 48-49 magyar események, második világháború, hideg háborús időszak és a modern kor)
  • kedvenc szabályrendszerek (Hail Caesar, Napoleon at War, Black Powder, Bolt Action, Flames of War, Team Yankee, TACII, Force on Force, Spectre Operation, Trafalgar, Modern Armour és NAVAL Combat kb.)
  • kedvelt méretarányok (3mm, 6mm, 15mm, 20-25mm, 28mm)
  • és manapság sokat nyom a latban, kedvenc gyártók (ezt később)
Szóval ebből a hatalmas masszából kellett eldöntenem, hogy mi legyen a fő cél 2019-ben, amit tovább nehezített, hogy jelenleg tartósan külföldön dolgozom, így semmit sem egyszerű megrendelni, elkészíteni, kipróbálni játékban. Végül a szállíthatóság és a lehetséges játékostársak érdeklődési köre döntött, így az idei évre tervezetten az alábbiak maradtak:
  • modern, 6mm (Team Yankee és remélhetőleg később TACII)
  • második világháború, 20mm és 28mm (Bolt Action)
  • magyar szabadságharc, 15mm (Napoleon at War házi kiegekkel)
A mai bejegyzés témája a 6 mm-es projekt bemutatása lesz, de ha időm engedi törekedni fogok a többi leírására is. 

Miért éppen 6 mm?

A kérdés jogos, és megpróbálok kielégítő választ adni rá. Természetesen az elsődleges indok nem a szállíthatóság volt, bár az most pont kapóra jött. Igazából már régóta nagy kedvencem a Flames of War (FoW), mint második világháborús szabályrendszer, szerintem könnyen tanulható, kiegyensúlyozott és elég életszerű, így adta magát a dolog amikor a FoW megálmodója, a Battlefront  (BF) piacra dobta a Team Yankeet (TY), hogy azt is meg kell ismernem. Bevásároltam tehát a kezdődobozokat és a szabálykönyvet és elkezdtem a netet bújni a témával foglalkozó illetve battlereportokat gyártó blogok és vlogok után. Ami már hamar elbizonytalanított az az asztalon való megjelenítés volt, a csataleírásokat olvasva, látva rájöttem, hogy nekem még az asztalon sem elfogadható, ha a járművek páncéltest-páncéltest mellett közlekednek, vagy ha éppen 5 cm-nyi távolságról lövik egymást rakétahajtású lőszerekkel. 
Kb valahogy igy :-(
A kép forrása: http://www.breakthroughassault.co.uk/team-yankee-mobile-offensive-first-game/

Ekkor először más szabályrendszerek után kezdtem el kutatni, gondoltam keresek olyan rendszert, ami nem engedi meg az ilyesmit (pl. kötelező távolságtartás beiktatásával), de lehetővé teszi a meglévő 15 mm-es seregeim használatát, így találtam rá először a TACII vagy TACFORCE II-nek nevezett rendszerre, majd a Modern Armourra. Mind a két rendszer szabályait beszereztem és átolvastam, mivel ez kb. 2-3 éve volt, így most nem mutatnám be őket, de amint időm engedi, megpróbálok majd kivonatolni ide belőlük. Ami viszont fontos volt, hogy először a TACII szabályrendszere javasolta a 6 mm-es minik használatát, szóval elkezdtem ennek a méretaránynak a netes felkutatását (minőség, gyártók, tapasztalatok, javasolt játékrendszerek stb), majd megrendeltem az első kezdődobozaimat a TACII-re építve.  Miután jobban beleástam magam a kutakodásba, rájöttem, hogy nem a TY szabályrendszerével, hanem a méretezésével van a baj, ebben megerősített az is, hogy a külföldi blogokat böngészve, egyre több helyen találtam cikkeket arról, hogy ki-miért vált át 6 mm-re, most ezekkel sem húznám a drága időt, hiszen egy egyszerű google-s kereséssel is rengeteg ilyen blogot találunk. A bevezető után, át is térnék az érdemi részre, a saját tapasztalataimra a minikkel kapcsolatban (nem írnék most gyártókról és boltokról, mert ezek mind megtalálhatóak a neten és nincs is tapasztalatom velük kapcsolatban, így konkrétan csak a már meglévő GHQ miniket és az általam preferált Magister Militium online shopot mutatom, majd be). 

GHQ és Magister Militium

Maga a GHQ amerikai bázisú, de a termékei eléggé elterjedtek ebben a kategóriában, és igen jó minőségűek. Több korszakhoz is gyártanak járműveket, figurákat és egyéb eszközöket. Alapvetően a járműveket 5-ös csomagolásban, míg a gyalogosokat 60+ figuraszámmal, repülőket 1-2 db-os kiszerelésben értékesítik. Az áraik 8-12 USD között mozognak, viszont a szállítás és a vám hosszadalmas, illetve egyéb kiadásokkal jár, így célszerű EU-n belülről rendelni. Én erre a Magister Militium-ot használom, átlátható a webes felületük, nagy raktárkészlettel rendelkeznek (több méretarányt és gyártót is beleértve), illetve megbízhatóan és segítőkészen állnak a vásárlásokhoz. Náluk a GHQ minijei nagyjából 9,25 GBP körül mozognak, jelenleg a mai napot figyelembe véve ez 377 HUF x 9,25 GBP azaz, nagyjából 3487,25 HUF egy szakasznyi jármű vagy egy századnyi figura ára, bár ez is változhat szabályrendszerenként, én mindig próbálom az eredeti jármű létszámokat figyelembe venni. A példa kedvéért talán célszerű most egy TY kezdősereget alapul venni. Amennyiben összedobunk egy 100 pontos szovjet tanksereget találomra, (3x 2S1 Carnation, 7x AK-74 team with RPG-18 anti-tank, 13x BMP-2, 2x PKM LMG team, 6x RPG-7 anti-tank team, 9x T-72, 6x T-72 tank with Mine Clearing Device) úgy azt látjuk, hogy a zárójelben felsorolt minik kb 27 896 HUF-ból beszerezhetőek. Csak az összehasonlitás kedvéért, most ugyanezt megnézzük a BF és a PSC oldalán is.
BF: a mai adatokat figyelembe véve ez 227 GBP = kb. 85 579 HUF
PSC:  a mai adatokat figyelembe véve ez kb. 50,5 GBP lenne!!! = azaz kb. 19 038 HUF ami olcsóbb, a mi 6 mm-es árainknál, DE a mai frissités alapján ezek főként Zvezda termékek, amelyeknek a minőségét én nem részletezném, illetve a T-72 jelenleg nem elérhető 15db-os kiszerelésben (szakaszonként már 5 GBP-vel drágább) illetve sem 2S1-et, sem BMP-2-t nem találtam a kínálatban, így az árukat is csak kalkuláltam a T-72-es kiszerelés árából.
Most, hogy a matekon átrágtuk magunkat lépjünk is tovább: minőség, kidolgozottság, elkészíthetőség.
Szerencsére, mint mondottam a 6 mm-esek világában a GHQ eléggé elterjedt és ez egyáltalán nem véletlen, a minik esetében, azt mondhatom, hogy ebben a kategóriában a legigényesebb. A járművek kidolgozottak, részletesek, egymáshoz méretekben is jól aránylanak, öntési hibákkal elvétve találkozhat az ember.
Igényes csomagolás
Részletes, hibamentes kidolgozottság
A sereg festése, talpalása is sokkal gyorsabb, mint a nagyobb méretarány esetében, és kezdő vagy olyan kétbalkezes festőknek sem okoz gondot a TTQ minőség elérése, mint amilyen én is vagyok.
Egy kis válogatás a már elkészültekből

UK Milan talp

T-72

T-72

ZSU-23-4 Shilka

SA-13

BM-21

Meg kell jegyeznem, hogy én tényleg nagyon ügyetlen festő vagyok, illetve, hogy a képeket telefonnal fotóztam be, de úgy gondolom, így is látható a minőség. A talpalás nem kötelező, ezt mindenki magának dönti el, én alkalmazom, mert egyrészt védi a makettet, másrészt pedig már ez nem teszi lehetővé, hogy a járművek a terepen összetorlódjanak, hiszen térközöket ad. 
Harckocsik támadásban 



T-72-k védelemben, "szorosan"
A beállított képekből is látszik, hogy számomra miért is volt fontos a talpalás kérdése.
Az utolsó gondolat részemről, ehhez a bejegyzéshez ami, nálam sokat nyomott a latban még, az a játszható csaták mérete. Példaként 100 pontos sereget hoztam fel és jelenleg két ilyen (UK vs SU) sereggel vagyok készen, mivel március első hétvégéjén szeretném a játékot bemutatni pár itteni barátomnak, hátha kedvet kapnak hozzá, de alapvetően én zászlóalj vagy esetleg ezred szintű összecsapásokban gondolkodom, ami esetén 15 mm-es járműveket figyelembe véve, akár egy nappali méretű asztal is kicsi lenne...
Jobb oldalt az általam készített BF Leopard 2-ese látható 
6 és 15 mm közötti különbség
 A fenti két fotó elég egyértelműen ábrázolja szerintem a két méretarány helyszükséglete közötti különbségeket.
Mivel erre a bejegyzésre szánt időkeretem kezdem elérni ezért röviden összefoglalnám a saját tapasztalataim, véleményem 6 mm-es témában.

Előnyök:

- viszonylag olcsó
- jó minőség, részletes kidolgozottság
- könnyen elkészíthető
- nagyobb összecsapások is lejátszhatóak velük
- életszerűbb tér- és távközök
- több szabályrendszer is támogatja
- hatalmas a választék a harcjárművek típusaiból

Hátrányok:

- kevésbé elterjedt otthon (nehezebb játékostársat találni)
- új tereptárgyak kellenek hozzá, gondolom nem sok embernek van otthon kallódó 1/285-ös terepe :-)
- otthon nem árusítják, így csak netes rendeléssel beszerezhető

Nagyjából ennyit szerettem volna most így elsőre leírni, remélem lesznek benne hasznos dolgok az érdeklődők számára. Ígérni annyit tudok, hogy ha tetszett a bejegyzés és kapok visszajelzéseket, esetleg kérdéseket, kéréseket ezzel kapcsolatban, akkor igyekszem folytatni a témát. Amit lehet kérni a fent említett szabályrendszerek részletesebb bemutatása, a már meglévő seregek bemutatása (ezek most TY-hez vannak összeállítva), esetleg a minik elkészítésének bemutatása, de abban tényleg nem vagyok egy szakértő, szóval azt inkább mástól lenne érdemes kérni, stb.
Várom a visszajelzéseket, viszlát legközelebb. :-)


   




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése