2022. január 6., csütörtök

Bolt Action 1/72


    Igyekszem reagálni a kérésre, és írni egy rövid beszámolót a békéscsabai játékról, de a terjedelem miatt úgy döntöttem, inkább blogbejegyzést csinálok és nem a facet terhelem a részletekkel. 

    Először is a környezet: ha ti is először járnátok Békéscsabán, mint én, akkor a megyei könyvtárat keressétek, ahol igényes, kulturált környezetben fogadnak majd titeket a viharsarki kollégák. Az asztaltól tuti, hogy le fog esni az állatok, mert amit Jürgen Jentz csinál az képeken is jól mutat, de élőben egyszerűen gyönyörű. Én 2005 óta terepasztalozok és biztosan mondhatom, hogy ennyire valósághű, részletgazdag és szép asztalon még sosem játszottam, konkrétan vártam, hogy csata közben, néhány 1/72-es méretarányú civil kinéz majd az ablakokon vagy beszalad egy kapualjba az aknavetőzés elől. 😀

    A küldetés a BA szabálykönyv alapján a 3-as számú volt (ha jól emlékszem a neve Key Positions), a lényeg, hogy 8 objektívát kellett lehelyeznünk egymástól 12" távolságra és a végén az győzött aki ezekből többet foglalt. 1000-1000 pontos német és brit seregeket használtunk (mind a két oldal regular volt, se veterán, se inexperienced). Én a brit csapatokat irányítottam, abba belefért így 3db teljes raj ( AT gránát nélkül....na ez hiba volt!), 1x Sherman Firefly, 1x MMG, 1x Medium Mortar (ez is hiba volt 😒), 1x Piat team, 1x 6pdr AT gun, és a HQ (1st LT két katonával). A német sereg kb hasonló volt csak Pz "fear"-rel 😀 nekem tényleg fear volt, és egy sdkfz tarnsporttal. A németeknél nem volt pct ágyú, de volt helyette egy Medic csoport.

    

A terep. Normandia 1944, egy csendes kisváros Keleti kijárata.


    A felállás a hosszú oldalak mentén történt, Jürgen választhatott oldalt az ő zónáját pirossal, a sajátomat kékkel jelöltem.
Kék a brit és piros a német zóna.


    Mivel a hosszú oldalakon jöttünk be, így talán a terep egyenlően kedvezett és akadályozott mind a két oldalon minket, ahogy a képeket is láthatjátok a balszárnyon erősen urbanizált terep, műúttal, középen kertekkel és épületekkel szabdalt félvárosi-,  és a jobb szárnyon mezőgazdasági jellegű terep fogadott (ugyanez igaz a német oldalra is csak fordított sorrendben). 
    Az objektívák elhelyezése kb.: 

A 3-as a lépcsőforduló, a 4-es az erkély, az 5-ös a templomban a főhajóban található.

    Az objektívák után az egységek jöttek. Én brit oldalról a 6 fontos ágyút, a templom melletti útra helyeztem, egy rajt elé (hogy elérje hamar a templomot, de minek 💁), a HQ-t és egy rajt a lépcsőfordulóhoz, egy rajt, egy aknavetőt a figyelőjével és a géppuskát a jobb szárny felé a bocage mögött, míg a PIAT csapatot teljesen jobbra, a Shermant először rossz helyen hoztam be a rövid oldalon (na ezért kell többet játszani), de ezt helyesbítettük időben és végül a templom melletti úton tört előre a kereszteződésig. A német felállás hasonló volt, nekem jobbszárnytól haladva a balszárny felé német medium aknavető, spotterrel, egy pcgránátos raj, középen géppuska és Pz IV, mellettük (nekem balszárnyon) gyalogos raj, HQ, Medic csoport és gyalogos raj a templommal szemben. Az sdkfz-re már nem emlékszem pontosan merről jött be, de a játék jórészében, nekem jobbszárnyon dolgozott az 1-es objektívánál.

    A játék menete: az aktiválás a speciális BA-ös kockahúzással ment, ne várjatok pontos sorrend leírást, mert nem jegyzeteltem, de alapvetően elég kiegyensúlyozott volt. (mind a két oldalon 9-9 order dice volt)
    Alapvetően mind a két fél a közelebbi objektívák irányába indult meg elsődlegesen. Nekem jobb szárnyon szemben a géppuska és aknavető állásommal volt egy nagy mező, aminek a felső tőlem távolabb eső részén helyezkedett el az 1-es objektíva, itt egyfajta állóháború alakult ki, egyrészt azért mert mind a kettőnknek itt voltak a nagyobb hatótávú fegyverei, másrészt mert senki sem akarta beküldeni a raját egy majdnem nyílt mezőre az utolsó körökig. A balszárnyamon előre küldtem a Shermant a kereszteződésbe, hogy támogassa az ott előrenyomuló rajomat, illetve vitassa az ott elhelyezett objektívát....ez volt a terv arra viszont nem számoltam még ekkor (1.kör) hogy az én dobásaim egész játékban kritikán aluliak lesznek 😖😖😖, hozzá kell tennem ez az én hibám volt, mivel szinte mindenemet Debrecenben felejtettem, így Jürgen kölcsön kockáit használtam, és aki régi hadijátékos az tudja, hogy ennél jobban nem is lehet felbosszantani a kockák szellemét, szóval megértem miért is kaptam azt a rengeteg 1-es dobást vagy épp a dupla 6-os FUBAR-t 😁. Na, de nem fogva mindent a kockadobásokra, nem használtam még járművet BA-ban, így most megtanultam, hogy rossz helyezkedés esetén milyen elveszíteni a tankomat az első körben egy Pz IV lövéstől (na ezért volt nekem Pz Fear).
    A játék végig hullámzó volt, meglepően kis veszteségeket okoztunk egymásnak, de ettől függetlenül mentek a Pin-nek és a földhöz szögelés rendesen. A templomot végül a német raj érte el, az én ottani rajom a Shermant elpusztító Pz tüzében olvadt el szinte teljesen. Az sdkfz pedig, ahogy említettem, az 1-es objektíva környékén foglalt, amit a PIAT teamem elvesztése után esélytelen volt megsemmisítenem. Őszintén értékelve a dolgokat végig német nyomás volt és nagyon kicsin múlt, hogy ne Jürgen győzzön. Igazából, miután elvesztettem egy teljes rajomat, illetve a PIAT-omat és a Shermanemet, már csak arra koncentráltam, hogy 3 objektívát tudjak tartani. (kettő fixen nálam volt, a harmadiknál pedig picit cseleztem, azaz egy rajomat run távolságban a mezőnél tartottam, hogy az 1-es objektívát tudják lőni, ha kell, amíg Jentz erre figyelt az utolsó körben run paranccsal hátravontam őket a lépcsőfordulóhoz, így lett meg a harmadik objektíva és bíztam benne, hogy nem lesz 7-ik kör, mert akkor tuti, hogy az egyiket elvesztettem volna. Jentz fixen biztosított 3 objektívát, de fölényben volt és ha lett volna egy köre még akkor tudta volna vitatni az erkélyes (4-es) vagy a mező mögötti (2-es) objektívámat és nyert volna. Szerencsére nem lett 7-ik kör.
    A tanulság számomra a Sherman használata volt elsődlegesen, aztán az, hogy a gyalogosoknak is kell az AT gránát, mert így az épületből nézték, hogy a Panzer le-föl grasszál a főtéren és kb semmit sem tehettek. Nagy csalódás volt számomra viszont az aknavetők használata, kb egy belövés sem sikerült, és természetesen a célpontok mindig kimozogtak, így következő körben újra 6-osra lett volna szükség. Ezzel az arty szabállyal én kicsit esélytelennek érzem a tüzérséget, ami azért gáz mert nemrég vásároltam mind a 3 28mm-es csapatomnak medium mortart 💁.
    A játék maga szerintem nagyon jó, már akkor is tetszett mikor magam ellen gyakoroltam picit a szabályokat, de nekem most is nagyon bejött. Kifejezetten tetszik a zsákból húzás ami randomizálja az aktiválásokat és ezáltal tényleg meglepő fordulatokat tud hozni akár egy körön belül is az erőviszonyokban. Emellett persze most 1/72-ben játszottunk, de nekem nagyon tetszik a 28mm-es méretarány és annak a minősége, kidolgozottsága is. A végére csatolok pár képet és ismét köszönöm a játékot Jentznek és biztos vagyok benne, hogy hamarosan megismételjük, hiszen a döntetlen mégsem elfogadható eredmény. 
A rossz helyen belépő Sherman.

A hősies aknavetők foglalják az objektívát és kb ennyi hasznuk volt.

Ellenséges tankra várva.

A hősies német raj, akik bejutottak végül a templomba.

A lángoló Sherman és a mellette melegedő brit gyalogosok.

Ugyanaz más szögből.

A csata legfontosabb része, avagy a "mező túl messze van".

A közeledő Pz-re váró gyalograj és HQ, mikor eszükbe jut, hogy lerakták otthon az AT gránátokat "mert az most úgysem fog kelleni".

Állás kb 5 körnél.

6-ik kör, németek megszerzik a mezőt, az én rajom meg hősiesen elszaladt a lépcsőfordulóhoz.

Ugyanez a másik oldalról.







1 megjegyzés:

  1. Részemről volt megtiszteltetés a játék! Ígérem, legközelebb lesznek civilek is a pályán! :)

    VálaszTörlés