2019. június 30., vasárnap



Az első 6 mm-es összecsapás


  Végre hosszú idő után ez is eljött. A legviccesebb az egészben, hogy a játék leszervezése teljesen spontán alakult. Az elmúlt 2 hónapban, már többször próbáltunk időpontokat összeegyeztetni, de valami mindig közbeszólt, így a héten belefáradtam a szervezésbe és úgy döntöttem ezen a hétvégén, ha törik, ha szakad én játszani fogok, legrosszabb esetben magam ellen, de akkor is, mert annyi energiát beleöltem már a seregek megépítésébe... Szerencsémre ezt a tervemet közöltem a múltkori játékos társaim egyikével, aki pont kapható volt egy szombat délutáni meccsre, így megmenekültem a magányos hobbisták "selfwargamezésétől". (nem hiszem, hogy ilyen kifejezés létezne, de nekem tetszik 😆).
  

A tervezés

  Időpontnak a szombat délutánt választottuk, míg a seregek összeállításában és a scenario megtervezésében teljesen szabad kezet kaptam. Mivel a játék lényege, nálam még mindig a szabályok tanulása/tanítása és a lehető legkülönfélébb egységek kipróbálása/tesztelése volt, így egy 165 pontos csatát terveztem meg. Az asztal egy picivel nagyobb volt a standard asztalnál (mivel a praktikerben vásárolt lapokat nem akartam összevágni, így kb 10 cm-el szélesebb), és azt is hosszában terveztem felhasználni, így a felpakolás a két rövid oldalra lett kijelölve 16"-ig a táblaszéltől. Most részleteiben jobban nem mennék bele a miértekbe, de ahogy azt már fentebb írtam tanuló és tesztelő meccs volt, így mind a felállás, mind a küldetés teljesen eltér a szabálykönyvben megszokottaktól, ezt nézzétek el nekem. Abban sem vagyok biztos, hogy minden szabályt jól vagy egyáltalán használtunk-e a megfelelő helyen, ez ugye azért volt nehézkes, mert a szabályokat megint csak én olvastam át és a seregek karakterisztikájával is nagyjából csak én voltam képben a kezdésnél. ( Természetesen, ahogy az lenni szokott az ilyen tanuló játékoknál, a 2.,3. kör magasságában már ellenfelem is egyre magabiztosabban mozgatta egységeit, sőt néha már a szabályokra is figyelmeztetett, ha én esetleg elfelejtettem volna figyelembe venni valamit.)

A seregek:

UK-US sereg (ezt irányítottam én): 

Iron Division 3rd Armoured Division

HQ: 1x Chieftan 
1st COY:  3x Chieftan 
2ndCOY:  3x Chieftan 
3rd COY:  3x Chieftan 
3x Swingfire 
4x Abbot 
4x Scorpion 
4x GPMG team with 66mm anti-tank 3x Carl Gustav anti-tank team 1x 2" mortar team 4x FV432  Add two Milan missile teams & one FV432 
Support:
4x M109 
1x FV432 FOO 
4x Tracked Rapier
4x TOW Lynx 
2x Harrier 

US COY
HQ: 2x M60 Patton 
1st COY:    4xM60 Patton 
2nd COY:   4xM60 Patton 
2x M901 ITV 

Szovjet - East-German seregek (ezt választotta ellenfelem):

Red Banner 94th Guard Motor Rifle Division

HQ:1x T-72 
1st COY:  5x T-72 Fit up to three T-72 tanks with Mine Clearing Devices for +1 point.
2nd COY: 5x T-72 Fit up to three T-72 tanks with Mine Clearing Devices for +1 point.
3rd COY:  4x T-72 Fit up to three T-72 tanks with Mine Clearing Devices for +1 point.

10x AK-74 team with RPG-18 anti-tank 9x RPG-7 anti-tank team 2x PKM LMG team 12x BMP-2 (TS107) 24 Add AGS-17 grenade launcher team & BMP-2 for +2 point. Add SA-14 Gremlin AA missile team & BMP-2 

4x BMP-1 
4x SA-13 Gopher 
4x ZSU-23-4 Shilka 
3x 2S1 Carnation 
3x BM-21 Hail 
3x 2S3 Acacia with Krasnopol Projectiles 
1x BMP-1 OP 
2x Mi-24 Hind 
2x SU-25 Frogfoot 

Kelet- Német sereg:

1x T-55AM2 
5x T-55AM2 6 Fit up to three T-55AM2 tanks with Mine Clearing Devices for +1 point.
5x T-55AM2 6 Fit up to three T-55AM2 tanks with Mine Clearing Devices for +1 point.
4x T-55AM2 4 Fit up to three T-55AM2 tanks with Mine Clearing Devices for +1 point.
4x BMP-1 Scout 


A csata

  Ígérem, innentől kezdve igyekszem kevésbé "száraz" lenni. 😏 Szóval, ahogy azt írtam spéci felállás és scenario. A küldetéshez, három objektíva jelzőt használtunk amit tetszőlegesen helyeztünk el a két felállási zóna közötti senki földjén. A felhelyezés után minden objektívára dobtunk még 1D6 szóródást is. Ezután mindketten dobtunk 1D6-al a térfél választásra, amit én nyertem, de nagyon jelentősége nem volt, mert az objektívák eléggé egyformán szóródtak (egy hozzám közel, egy az ellenfél zónájához közel, egy pedig szinte a mértani középre került). 
Szovjet felállás

UK-US felállás

  Remélem a spearhead szabályt jól alkalmaztuk (ha esetleg nem akkor azt kérlek jelezzétek majd), így mind a két csapat a felderítők előremozgatásával, kibővítette a felállási zónáját. Ez kb. arra volt elég, hogy egy-egy objektívát már majdnem el is foglaltunk a deployment alatt. A szovjet fél balszárny T-72-esek, közép lövész század dismountolva, jobb szárny T-55, BMP-2 és kevés T-72. A támogató elemek a második lépcsőben, ami nekem kifejezetten tetszett, hogy a légvédelmi egységek parancstávban, de gyémánt alakzatban, így megnövelte a lefedett légteret. Amit nem értettem, hogy mivel a terepen a mozgás eléggé korlátozott volt a folyók, utak és dombok miatt, így szerintem a jobbra elhelyezett páncélos csoportosítás nekem nem tűnt túl effektívnek, főleg, hogy a folyó után nyílt terep jött, amire én fókuszáltam a páncéltörő egységeimet. 

 
Szovjet balszárny. Tankok és recce tüzelőállásban

Szovjet közép. Recce, lövésszázad objektívát foglalva.

Szovjet jobbszárny. Páncélos csoportosítás, illetve az egyik lérak alakulat gyémánt formációban.

  Az én felállításom sem volt a legtökéletesebb, de próbáltam arra koncentrálni, hogy amphibious járművek hiányában a folyó által kettévágott, deployment zónám jobb szárnyán is legyen egy erős kötelék, ami a későbbiekben szerencsés döntésnek bizonyult. 

A jobb szárnyon lévő US formáció.

  A csata természetesen nem a terveink szerint alakult 😒, az elgondolások során, mind a ketten a középen lévő objektíva megszerzésére összpontosítottunk, de valamiért a szovjet fél nem nagyon akart előremozdulni (2-3 körön keresztül csak tartotta a vonalat, komolyabb előrevonás nélkül), míg nekem hamar rá kellett döbbennem, hogy sem az eltervezett légi-fölény, sem a hatékony tüzérségi támogatás nem úgy működik, ahogy én azt elképzeltem. Amiben talán én szerencsésebbnek mondhattam magam, az annyi volt, hogy miután előretoltam a jobbszárnyon lévő US M60-as formációt és ezzel egy időben a balszárnyon és a középen lévő Chieftain századokat rájöttem, hogy a jelenlegi helyzetben sikeresen pusztíthatom a szovjet harckocsikat komolyabb veszteség nélkül. Ez természetesen nem az ellenfelem ügyetlensége miatt következett be, hanem az egységek karakterisztikái hozták magukkal. 

Az objektíva és a szovjet felderítők a jobbszárnyról nézve. Második lépcsőben Shilkák gyémánt formációban, akik simán leszedtek két Lynx-et.

Angol gyalogság a "Templom-dombon", tőlük jobbra és balra meginduló páncélosok.

Amerikai lépcső jobbra és balra. 👌
  Az előrevonásom természetesen a szovjet felet is támadásra ösztönözte, mivel felismerte, hogy sem a tüzérségi tűz (3 üteg), sem a long range nem kedvez a taktikájának, így ő is átszervezte csapatait és középen T-55-el, és az ő balszárnyán T-72 és T-55 csoportokkal megindult előre. Erre az időszakra már szinte minden légi eszközt elvesztettünk, amit nem értek, ebben majd mindenképpen kérném a tapasztaltabb játékosok segítségét, mert nálunk kb mind a két oldalt csak papírsárkányként szerepeltek a légi-támogató eszközök, magyarul az első támadásuk előtt majdnem mind meg is semmisültek. Illetve valaki mondja már el, hogy mit jelent az, hogy "Attack run" mert a szabálykönyvben nem találtam sehol. 

Szovjet előretörés az ő balszárnyán.

A T-55-ösök áttörnek középen és ezzel hátba támadják a Blocking pozícióban lévő tank századom.
Talán az egyetlen sikeres légitámadás. 1 Harrier elvesztése után, sikerült lebombáznom az átkelésre készülő BMP-22 századot.

  A végeredmény

  Nem rabolva senki drága idejét, térjünk át a végeredmény ismertetésére. Ahogy azt írtam, az előrevonásomra reagálva megindultak a szovjet páncélos erők is. Talán kicsit későn mert eddigre már elég veszteséget okoztam a századainak ahhoz, hogy nem tudtak jelentős veszteségeket okozni, még a gyengébb páncélzatú M-60-ban sem. Középen a T-55-sök szép manőverével nemcsak, hogy felszámoltak egy teljes tankszázadom, de a meglévő erőimet is hátrálásra késztették, viszont arról a helyről nem tudtak hatással lenni a középső objektíva körüli harcokra. Nekem sikerült, annyi erőt összpontosítani a középső terepre, hogy már veszélyes lett volna szovjet részről bárkit is bemozgatni az utolsó még szabadon lévő objektívához, így ellenfelem az 5-ik kör végén a visszavonulást választotta. Ezzel 2-1 arányban birtokolva a jelzőket, győzelmet arattam. 







Következtetések

  • Nem tudom még, hogy miért de sem a tüzérség, sem a légierő nem hozta a kívánt hatást. 
  • Az amerikai és angol eszközök, harcjárművek rendkívül jó eredményekkel szerepeltek. 
  • A szovjet oldalon fel kell duzzasztani a páncélos századok létszámát 5-ről, min 7-9 tankig.
  • Nem szabad a szovjetekkel ülni egy helyben, mert így hamar elolvadnak, most azt látom, hogy tolni kell őket előre, amennyire csak lehet, mert közelről és oldalról nagyon veszélyesek lehetnek.
  • Szovjet oldalon az ellenfelem nem tudta kipróbálni, de javasoltam neki, hogy a BMP-ket úgyszintén előretolva, állóhelyből támogató szerepben használja. Nem próbáltuk ki, de nekem az a 12 rakétaindítás / kör elég jó opciónak tűnik, a nyugatiak 2-4 tankos századai ellen. 

  Kb most ennyire volt időm, remélem nem kell ennyit várni a következő játékig, de mondjuk ez sanszos a nyári vakáció miatt... 😖



























2 megjegyzés:

  1. ÉN EGYSZER JÁTSZOTTAM TEEM YANKE-T, DE OTT SEM VOLTAK TÚL SIKERESEK A LÉGI ESZKÖZÖK. 4 Mi-24-essel akartam egrecíroztatni az ellenfél önjáró tüzérségét, mert gondoltam azok ellen hatékonyak lesznek. A fele oda sem ért mert tetőre szerelt géppuskákkal leszedték őket. A maradék meg kevés volt hozzá, hogy sok kárt okozzon. Majd egy raj (talán 4db?) Szu-25-ös sem ért szinte semmit, de legalább nem szedték le őket.
    Petyo

    VálaszTörlés
  2. Igen, kb nekem is hasonlóak a tapasztalataim. A helikopterek többet bujkáltak, mint harcoltak, a Harrierek egy gép elvesztésével tudtak egy támadást megcsinálni... A Mi-24 egy picivel jobb volt, de a SU-25-k eredmény nélkül vesztek el, bár itt hozzáteszem, hogy akkor már én is próbáltam lebeszélni az ellenfelem a használatukról, mert berepült a légvédelmi egységem mellé.

    VálaszTörlés